Petua Elak Kena Angin, Sakit Kepala

25
61560

Nak elakan kena angin bila makan pucuk ubi ? Jom kita dengar perkongsian oleh saudari Saleha Maarof

PETUA ELAK KENA ANGIN, SAKIT KEPALA

Tau tak, ada orang kan dia alah sangat makan pucuk ubi ni. Bila makan je mesti sakit kepala atau mudah kene serang angin, sampai sebu sebu.

Ni petua dari mak sal sendiri. Mak memang takboleh makan sebarangan memang mudah kene angin.

Kalau nak makan pucuk ubi ni pun, teringin nak makan pun dah kena angin.

Petua ni mak dapat dari orang tua tua yang ajar mak, lepas mak dah buat, mak dapat dah me nikmati keenakkan pucuk ubi rebus nak buat ulam tu.

Caranya :

1. Masukkan sedikit je beras masa masa nak rebus pucuk ubi tu.

2. Rebus la sampai empuk lembut.

Nak rebus sekali batang boleh, taknak pun takpa ikut selera memasing. Sebab batang tu pun sedap bila dah rebus lama lama tau.

Tips ni pun boleh buat untuk nak masak apa apa makanan yang berangin contohnya nangka masak lemak tu. Pun boleh try petua yang sama.

Jadi mana yang hadapi masalah yang sama sakit angin tu boleh try petua ni, dah takda masalah lepastu kita nak menikmati sayur kampung ni nak buat ulam kan hehe.

Doakan mak sal, Sarifah Ahmad diberi kesihatan yang baik ye. Mudah mudahan, aamiiin.

#SalKongsiPetuaMudah

SHARE